Direct naar content
IBS - Capital Allies
Wat we schrijven
Nieuws 22-08-2024

Persbericht: Klaar voor de volgende stap

IBS Capital Allies kondigt de aandelenovername door BlackFin Capital Partners aan, onder voorbehoud van goedkeuring door DNB en AFM.

Amsterdam, 22 augustus 2024 – IBS Capital Allies (IBS) zet met de aankondiging dat haar aandelen zullen worden overgenomen door BlackFin Capital Partners (BlackFin) de volgende stap in haar groeistrategie. Blackfin is een gerenommeerd private equity fondsbeheerder die zich richt op financiële diensten in continentaal Europa.

IBS is de toonaangevende onafhankelijke vermogensbeheerder in Nederland met ruim €5 miljard aan beheerd vermogen. IBS staat bekend om een sterke klantgerichte aanpak. Dankzij een zorgvuldig afgestemd product- en dienstenaanbod en een cultuur die gericht is op het aantrekken en behouden van talent, heeft IBS een loyale klantenbasis gerealiseerd.

Sterke combinatie voor de toekomst

De combinatie van IBS en BlackFin betekent een significante verandering binnen de financiële sector in Nederland. BlackFin, dat sinds 2014 actief is in de Benelux, brengt uitgebreide ervaring mee in de financiële dienstensector, met investeringen in meer dan 30 Europese bedrijven, waaronder meerdere in Nederland.

“Deze overname is de volgende stap in het versterken van onze positie als onafhankelijke vermogensbeheerder in Nederland,” aldus Harold Knebel, CEO van IBS. “Met BlackFin als nieuwe aandeelhouder ontstaan er kansen om aanzienlijk te investeren in het bedrijf, zodat we de klanten nog beter van dienst kunnen zijn. Bovendien zal IBS fungeren als een schaalbaar platform voor toekomstige acquisities in Nederland, hierbij gebruikmakend van alle benodigde vergunningen.”

Gijs Verschuuren, Chief Risk Officer van IBS, voegt hieraan toe: “De samenwerking met BlackFin biedt de kans om de groeiambities waar te maken, terwijl de klantgerichte benadering en de aantrekkingskracht voor talent behouden blijven.”

Continuïteit gewaarborgd

Harold Knebel (CEO) en Gijs Verschuuren (CRO) blijven de directie van IBS vormen. Het IBS-team zal als vanouds de klanten professioneel en enthousiast blijven adviseren bij al hun vermogensvraagstukken.

Voorwaarden en goedkeuring

De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dienen de transactie nog goed te keuren alvorens deze kan worden afgerond.

We kijken vol vertrouwen uit naar de toekomst en de nieuwe mogelijkheden die deze samenwerking met BlackFin zal brengen.

Over Blackfin Capital Partners

BlackFin is de toonaangevende private equity-fondsbeheerder, met een hoofdkantoor in Parijs, die zich richt op financiële diensten in continentaal Europa, met € 3,7 miljard aan kapitaal dat is opgehaald via buy-out- en venture-fondsen. Met het hoofdkantoor gevestigd in Parijs, heeft BlackFin geïnvesteerd in meer dan 30 Europese bedrijven in de financiële dienstensector, waaronder verschillende investeringen in de vermogensbeheer- en asset managementsector, zoals Primonial, Cyrus en Olifan (drie grote vermogensbeheerders in Frankrijk), Kepler Cheuvreux, Nortia, Bonnfinanz, Consultim, Aestiam, Fokus en Fundrock.

BlackFin is sinds 2014 actief in de Benelux en heeft uitgebreide ervaring in de financiële dienstensector in Nederland, met verschillende investeringen zoals OpGroen (afsplitsing van Aon’s persoonlijke verzekeringsmakelaardij in Nederland), Carbon Equity (alternatief investeringsplatform gericht op impactinvesteringen), CED (een toonaangevend claims managementbedrijf), Blauwtrust Groep – inclusief De Hypotheker, Quion, DMPM en Romeo, Buckaroo (een betaaldienstverlener) en FRISS (fraudedetectiesoftware voor verzekeraars).

BlackFin heeft ruime ervaring met gereguleerde bedrijven en heeft geïnvesteerd in bedrijven die onder toezicht staan van de AMF, ORIAS en ACPR in Frankrijk, CSSF in Luxemburg, BaFin in Duitsland, FCA in het VK, AFM en DNB in Nederland, CNMV in Spanje, CONSOB in Italië, en NMLS en FINRA in de Verenigde Staten.