De drie succesfactoren van Justdiggit: communicatie, communicatie en communicatie
Vanuit mijn vak marketing en communicatie kijk ik al enige tijd met bewondering naar Justdiggit. Haar boodschap is kraakhelder, eigentijds vormgegeven en groots zichtbaar.
In enkele jaren is de bekendheid van deze klimaatverbeteraar dan ook enorm gestegen. En daarmee ook het aantal sponsors en ambassadeurs.
Maar nu is het tijd voor schaalvergroting van de aanpak. Nog even in het kort, wat is die aanpak ook alweer?
Kisiki Hai en Earth Smiles
Oftewel, de stronken van gekapte bomen weer bomen tot leven brengen en regenwater opvangen. En dan op die manier in een paar jaar tijd de grond groen en vruchtbaar maken. Zo simpel is het.
En dat gebeurt ook, met name nu nog in Tanzania en Kenia.
Kisiki Hai is een snoeitechniek om bomen die op sterven na dood zijn, weer tot leven te brengen. Dat is sneller en effectiever dan het planten van geheel nieuwe bomen. Zo hebben de boeren in drie tot vijf jaar tijd hun hele boom met opbrengst terug. En het snoeien zelf levert meteen hout op, waardoor ze al direct inkomsten hebben.
Earth Smiles zijn grote kuilen in de grond waardoor het regenwater in de grond wordt opgenomen en niet wegspoelt of verdampt. Het water kan dan dieper in de grond zakken en zo krijgen zaden kans om uit te komen. Vaak is de natuurlijke vegetatie nog in de bodem aanwezig. Die kan dan ontkiemen als er voldoende water is. De speciale vorm van de kuil lijkt op een halve maan, of een lach: earth smile.
Alles wat je nodig hebt is tijd en kennis.
En daar ligt dan ook de kracht van Justdiggit.
Succesfactor 1: Communicatie
Het begint met kennis
Het draait om de lokale boeren. Zij zijn degenen die het werk doen in hun eigen leefgemeenschap. Hoe bereik je deze boeren en hoe zorg je dat de boodschap blijft hangen? Bijvoorbeeld door een filmavond waar alle dorpelingen naar komen kijken. Dat moet dan wel met een groot scherm op een terreinwagen.
En dan?
Als de boeren willen meedoen, leidt Justdiggit een aantal Champion farmers op. Trainers die zelf andere boeren gaan trainen. En die gaan dan aan de slag in hun eigen dorp, op hun eigen grond.
Justdiggit ontwikkelt ook een app om zo alle content en trainingsmateriaal beschikbaar te maken voor alle boeren. Ongeveer een derde van hen heeft inmiddels toegang tot het internet. En naar verwachting zal in 2030 de meerderheid van de boeren toegang hebben tot en mobiele telefoon . Op die manier kunnen veel meer mensen tegelijk starten en zijn ze niet afhankelijk van een project. Dat moet een boost geven aan de vergroening.
Succesfactor 2: Communicatie
De kracht van netwerken en ambassadeurs
Meteen al heeft Justdiggit een groot netwerk om zich heen weten te verzamelen. Waaronder een aantal grote mediapartners.
Wijlen Desmond Tutu , André Kuipers en Floortje Dessing verbonden zich als ambassadeur. Een gouden combinatie om snel bekendheid te creëren.
En dat is gelukt!
Justdiggit is een belangrijke partij in de duurzame wereld. Zo is ze nu trotse partner van het VN Programma “Decade on Ecosystem Restoration”.
Succesfactor 3: Communicatie
Laten zien dat het kan
De boodschap van Justdiggit is glashelder. Afrika in de komende tien jaar vergroenen, samen met miljoenen lokale boeren. “This is The Decade of Doing: Dig in!”
Ze laten overtuigend het effect zien, met voor- en na foto’s. Met behulp van satellieten kan zij makkelijk aantonen wat de effecten zijn van de vergroeningsactiviteiten.
De communicatie van Justdiggit heeft een positieve insteek. Met een focus op hoe je het klimaatprobleem kunt aanpakken. En hoe mensen daardoor beter in staat zijn zichzelf te redden en vooruit te komen in het leven.
Dat spreekt aan, dan krijg je het idee dat er echt sprake is van vooruitgang, van verbetering. Je ziet wat er gebeurt.
IBS en Justdiggit
De focus van sociale en duurzame activiteiten van IBS ligt op Ongelijkheid verminderen, Klimaatactie en Leven op het land.
Justdiggit sluit daar perfect bij aan. Haar werkwijze leidt tot meerdere manieren om het land te bewerken en ontwikkelen. En dus ook voor de bewoners om steeds beter in het eigen levensonderhoud te voorzien. En zelfs inkomsten te genereren.
Dus steunen wij haar. Dat doen we door het financieren van een vergroeningsproject in een dorp in Midden Tanzania, in de regio Singida. En dat heeft een directe, positieve impact op ruim 1.875 mensen.
Wil je meer weten?
Justdiggit heeft al veel bereikt. Vele boeren in dorpen hebben al een beter leven. Dat zijn heel veel mooie verhalen. Wil je er meer horen? Neem dan contact op met Anouk van der Moer via contact@ibsca.nl.