Gooi de bonnen van de verbouwing of het onderhoud van uw woning niet weg!
Als u een (hypothecaire) lening hebt voor de aankoop, de verbouwing of het onderhoud van uw eigen woning, dan mag u de rente van deze lening aftrekken van uw inkomen. Het gebeurt vaak dat een verbouwing (lang) na de aankoop van de woning plaatsvindt en dat de kosten gefinancierd worden met een lening. U kunt deze bonnen maar beter 30 jaar goed opbergen. De Hoge Raad bevestigde dit onlangs met zoveel woorden.
Wat was er aan de hand?
Een echtpaar verhoogde in 2007 de lening van hun eigen woning en liet hun huis verbouwen. Het stel bracht de rente van de lening in mindering op hun inkomen. Voor dat nieuwe leningsdeel hadden zij wettelijk recht op maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek. In 2013 stelde de belastingdienst vragen over hun hypotheekschuld. Het paar liet daarop weten dat de lening was verhoogd voor een verbouwing. Bewijsstukken daarvan hadden ze niet meer. De inspecteur corrigeerde daarop de aangiften over de jaren vanaf 2010. Hij schrapte de rente over het bijgeleende bedrag.
Het echtpaar was het daarmee niet eens. Zij voerden aan dat de belastingdienst niet mag eisen dat zij 6 jaar na de verbouwing alsnog met bewijsstukken op de proppen moesten komen. En zeker niet omdat de belastingdienst al die jaren hun aangiften had gevolgd.
Het Hof gaf het stel gelijk. Door langer dan 5 jaar te wachten met het vragen naar die informatie, had de belastingdienst haar recht verspeelt.
De Hoge Raad besliste anders!
Zij bevestigde dat degene die een aftrekpost opvoert daarvan de bewijslast heeft. Bij aftrek van hypotheekrente moet de belastingplichtige het bestaan van de lening aantonen. Renteaftrek bestaat voor een eigen-woninglening maximaal 30 jaar. De bewaarplicht van de bijbehorende bonnen is net zo lang. Hier moest het echtpaar dus met de bewijsstukken van de lening op de proppen komen. Die waren zoek. De inspecteur kreeg daarom gelijk. Weg renteaftrek!
Begint u straks met de grote schoonmaak?
Haal dan alle bonnen en betaalbewijzen uit uw oude mappen met privé administratie en berg ze goed op. Of bewaar ze digitaal!
In de zoektocht naar de afschriften zijn hypothecaire leningen, leningen die u met de B.V. of familie bent aangegaan en naar doorlopende kredieten van belang. Zoek verder naar de facturen en de afschriften van de betaling.
U bent zo goed voorbereid op eventuele toekomstige vragen van de belastingdienst. Ook als u deze niet meer verwacht.