Wij willen een bondgenoot zijn van klanten
‘Wij willen bijdragen aan het terugbrengen van vertrouwen in de sector. Dat doen wij door echt een bondgenoot te zijn voor onze cliënten. Wij trekken samen op, beleggen mee en als we een fout maken, mogen klanten ons daarop aanspreken.’
Dat zeggen ceo en partner Harold Knebel en partner Hans Betlem van vermogensbeheerder IBS Capital Management in gesprek met Fondsnieuws.
‘Als een klant van ons een directe investering doet (dus een bedrijf koopt) dan participeren wij als bedrijf ook in die aankoop. In plaats van een fee voor onze dienstverlening, krijgen wij dan een belang, mits de klant daarmee akkoord is uiteraard.’
Deze participaties heeft IBS ondergebracht in een investeringsportefeuille. In deze portefeuille zit onder meer een belang in het Amsterdamse biefstuk-restaurant Loetje. Wordt er voor klanten belegd in private equity (als beleggingsmogelijkheid voor meerdere klanten) dan beleggen de partners op persoonlijke titel mee.’
Meebeleggen
Hoewel het hier en daar wel gebeurt, is met klanten meebeleggen nog altijd geen automatisme voor vermogensbeheerders en fondsbeleggers. Uit recent onderzoek van fondsbeoordelaar Morningstar blijkt dat veel fondshuizen nog altijd geen informatie geven over of er wel of niet wordt meebelegd.
‘Behalve bondgenootschap, is have fun ook een van onze belangrijke kernwaarden’, vertelt Betlem. ‘Wij zoeken naar mensen met een schittering in de ogen. Er hangt al zo’n grauwe sluier van chagrijn over deze sector. Wij willen eigenzinnigheid uitstralen, zowel als het gaat om het beleggingsbeleid als in onze klantbenadering.’
Het beleggingsbeleid van IBS omschrijft Knebel, die zelf bij Schretlen ooit de voorganger van cio Han Dieperink was, als ‘een zeer uitgesproken, zeer goed gestructureerd, systematisch proces’.
‘Het vertrekpunt is dat wij de risico’s voor onze klanten willen mitigeren. Dit leidt tot heel eigen keuzen. Begin februari besloot IBS binnen de profielen van haar klantportefeuilles maximaal onderwogen in aandelen te gaan omdat alle vier de indicatoren waarnaar hiervoor gekeken wordt op rood waren komen te staan.’
Kuddegedrag doorbreken
De opmerking dat dit een vrij contraire beslissing was, deed Betlem af met de constatering dat in de wereld van het beleggen kuddegedrag nou eenmaal prominent aanwezig is. ‘Wij proberen dat te doorbreken.’
Betlem: ‘Je hoort vaak dat als je geschoren wordt, je stil moet zitten, maar dat is tegen klanten die hun geld aan het verliezen zijn, nooit zo’n goede boodschap.’
De eigenzinnigheid als het gaat om klantbediening zit hem volgens Knebel in de individuele, persoonlijke bediening door echte mensen. Je wordt hier bediend door iemand die senior genoeg is om zichzelf te zijn. Omdat persoonlijke aandacht tijd kost hebben accountmanagers bij IBS maximaal 50 tot 60 klanten.
Geen lijst afvinken
‘Wij proberen onze klanten goed te doorgronden en mikken op het “wow-effect”. Dat kun je alleen maar bereiken als je je klant heel goed kent. Dat kost tijd. Dan moet je niet tijdens een intakegesprek met een formulier voor je neus gaat zitten waarop je van alles gaat afvinken. Een intakegesprek is om de klant te leren kennen.’
Dit kan alleen als klanten voldoende vermogen hebben, beaamt Knebel. IBS hanteert in principe een instapdrempel van 1 miljoen euro. De vermogensbeheerder richt zich op vermogende particulieren en stichtingen. Daarnaast is het bedrijf actief in directe investeringen en corporate finance. Met de anderhalf jaar geleden opgerichte asset management-dochter Silvercross wil IBS ook institutionele klanten als pensioenfondsen en verzekeraars bedienen.