Winnaars blijven winnen

Op een druilerige dag met harde wind en een temperatuur van 5 graden stonden er bij ons thuis altijd bordspellen op het programma. De familiefavoriet was Monopoly. We kregen allemaal een zak geld en kochten daarvan straatjes. Iedere keer als een tegenstander op één van jouw straatjes landde, moest de ongelukkige jou betalen. Je won als de rest van de familie blut was.
Waar iedereen met duizend gulden begon, kreeg mijn broertje er als jongste vanaf de start nog eens vijfhonderd gulden bij. Strontjaloers begon ik met de eerste worp en smeet de dobbelsteen gefrustreerd over tafel. In de stiekeme hoop dat ik door een goede worptechniek tóch kon winnen.
Maar wat bleek? Na uren van gelach, gezelligheid en uiteindelijk het onvermijdelijke gekibbel, won mijn broertje altijd.
Ook niet gek, want zijn startpositie was véél beter dan de rest. Hij kon de meeste straatjes kopen, omdat hij het rijkst was. Ondertussen werd de rest van de familie steeds armer.
Een voorsprong raak je niet snel meer kwijt
Mijn broertje was het ultieme voorbeeld van het Mattheus effect: Winnaars blijven winnen. Vernoemd naar Mattheus, één van de apostelen van Jezus. Voor zijn carrière als apostel was Mattheus belastinginspecteur en observeerde hij:
“Aan ieder die heeft, zal gegeven worden, en hij zal overvloed hebben; maar van hem die niets heeft, zelfs wat hij heeft zal van hem worden afgenomen.”1
Je ziet het Mattheus effect overal terug. In het onderwijs bijvoorbeeld. Kinderen die heel vroeg beginnen met lezen, vergroten sneller hun woordenschat zodat ze weer meer lezen. Daardoor verbeteren hun prestaties op school waardoor ze uiteindelijk meer kans hebben op succes. Kinderen die weinig lezen blijven juist achter. Onderzoek2 wijst uit dat zo’n 2.5 miljoen Nederlanders door laaggeletterdheid een brief van de overheid nauwelijks begrijpen. Ze hebben moeite met het schrijven van sollicitatiebrieven en het opvolgen van doktersadviezen. Met alle gevolgen van dien.
Ook in de sport zie je dit effect terug. Hoewel we allemaal de neiging hebben om de underdog te steunen, zijn het toch vooral de eerdere winnaars die het seizoen erop de meeste kans op het kampioenschap maken.
Neem Real Madrid. Het won de Champions League vijf keer in de laatste tien jaar. Dankzij die prestaties heeft de club wereldwijd de meeste fans, het meeste prijzengeld, de grootste sponsors en het hoogste budget. Het is daarom geen toeval dat sterspelers als Ronaldo, Vinicius en Mbappé allemaal voor Real Madrid willen spelen. Elke speler wil graag prijzen winnen en bij Real Madrid is dat nu eenmaal makkelijker dan bij FC Volendam.
Ook de beste bedrijven blijven winnen
Tijdens Covid-19 moesten we plotseling met z’n allen thuis werken. Ineens ontdekten we dat dat via Zoom ook makkelijk kon, waardoor Zoom op de beurs al snel meer dan 200 miljard dollar waard was. 5 jaar later is daar nog maar een fractie van over.

Hoe komt dat?
Omdat Microsoft dit buitenkansje al snel doorkreeg. De softwaregigant maakte binnen no-time Microsoft Teams beschikbaar voor iedere gebruiker van haar Office-product. Daardoor werd Zoom al snel overvleugeld door Teams. Microsoft gebruikte haar dominantie in Office-software om Teams naar voren te schuiven en Zoom in een ondergeschikte rol te duwen.
Kies winnaars als je belegt
Als belegger kan je het jezelf heel moeilijk maken door opzoek te gaan naar de volgende Amazon. De kans dat het je lukt is minuscuul. En in je jacht erop loop je tegen ontelbare teleurstellingen op. Superbelegger Warren Buffett heeft daarvoor een mooie vergelijking:
“I don’t look to jump over 7-foot bars; I look around for 1-foot bars that I can step over”
Je krijgt geen punten voor hoe complex je beleggingsstrategie is. Beter is het om mee te liften op bestaande winnaars. Bedrijven die een uniek competitief voordeel hebben en daardoor de hoogste winstmarges draaien, zijn het best in staat om verder te groeien, te betalen voor nieuwe regelgeving en te investeren in hun eigen business. Ook op de beurs geldt: winnaars blijven winnen.
Net als mijn broertje met Monopoly.
–
- Bijbel; Mattheus 25:29
- NOS Nieuws: Meer aandacht voor laaggeletterdheid: ‘Helaas is het nog steeds nodig’ ; 11/09/2024