Heb je liever gelijk of verdien je liever geld?
“It’s a rare person who wants to hear what he doesn’t want to hear.” – Richard Cavett
Waarom ontaardt bijna elke discussie over politiek op de sociale media in een dogfight? Terwijl discussies over, pakembeet, ‘hoe bak je een lekkere appeltaart’ uiterst beschaafd blijven.
Dat komt omdat de meeste mensen ervan overtuigd zijn dat je geen kennis over politiek hoeft te hebben om er toch een mening over te hebben.
Diezelfde mensen begrijpen best dat je moet weten hoe je een appeltaart bakt voordat je kritiek spuit op het recept van iemand anders.
Maar iedereen is een expert als het over politiek gaat.
Want politiek is een stukje van je identiteit. En je identiteit is de persoon die je in de spiegel ziet. En, belangrijker nog, hoe je wilt dat anderen je zien.
We kunnen dan ook geen vruchtbare discussie voeren over iets wat een onderdeel is van onze identiteit.
De Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn daarvan op dit moment het levende bewijs.
Geen enkel argument van Kamala Harris zal Donald Trump van mening doen veranderen en vice versa.
Hebben vermogensbeheerders ook last van hun identiteit?
Ja, met name als ze voorspellingen doen. In blogs, in radio-optredens of als ze een zaal vol genodigden toespreken:
We verwachten volgend jaar een recessie, want bla, bla, bla.
We verwachten dat Europese aandelen beter zullen presteren dan Amerikaanse aandelen.
We verwachten dat Small caps beter gaan presteren dan Large caps.
Die mening – die voorspelling – wordt dan stiekem een stukje van hun identiteit. En dan kunnen ze niet meer terug. Ook al worden ze geconfronteerd met bewijs van het tegendeel.
Want welke klant wil nu een vermogensbeheerder die om de haverklap van gedachten verandert?
Je hebt twee manieren om je aan die wurggreep van je eigen identiteit te ontworstelen.
- Houdt je identiteit klein.
Als een mening onderdeel wordt van je identiteit, zie je de fouten of de houdbaarheidsdatum ervan niet meer. Hoe vaker je zegt: ‘Ik ben ervan overtuigd dat …’, hoe slechter je in staat bent om verandering op te merken.
- Vermijd voorspellingen.
Weinig zaken zijn zo overtuigend als de voorspelingen waarvan je zelf graag wilt dat ze uitkomen.
Wees flexibel en zorg ervoor dat als de wereld zich op tien verschillende manieren kan ontvouwen, je er in alle tien boven komt drijven.