Applaus! Je hebt zojuist 250 miljoen dollar verloren

Op druilerige herfstavonden ga ik graag met mijn vriendin naar de try-outs van comedy café Toomler. In de roodverlichte kelder van het Hilton Hotel in Amsterdam is ruimte voor zo’n honderd man publiek. Elke avond treden er vijf cabaretiers op. Ze behoren tot de crème de la crème van de Nederlandse comedywereld, waaronder mijn persoonlijke favoriet: de gortdroge Henry van Loon. Sommige van hun grappen zijn hilarisch en om andere grappen kunnen we niet eens glimlachen.
Dat is precies de bedoeling van deze cabaretiers. In de try-outs testen ze hun grappen voor een piepklein publiek. Door wel of niet te lachen om hun grappen, geven we ze waardevolle feedback. Want je begrijpt dat tijdens de grote show in Carré elke grap raak moet zijn. Je carrière is naar de maan als bij zo’n optreden niemand om je grappen lacht.
We werken aan veel grote mislukkingen
Bedrijven hebben ook baat bij mislukkingen. Vaak zie je dat wanneer aandeelhouders een paar honderd miljoen verliezen op een mislukt project, het management de volgende keer wel beter nadenkt voordat ze weer in iets nieuws investeert. Hierdoor kan het bedrijf achteropraken.
Jeff Bezos, de oprichter van Amazon, redeneerde nooit zo. Hij lanceerde bijvoorbeeld de Fire Phone om de concurrentie aan te gaan met de iPhone van Apple. Het project mislukte jammerlijk, waardoor Amazon in één kwartaal 250 miljoen dollar verloor. Op de vraag hoe hij in de toekomst zo’n flater ging voorkomen, antwoordde Jeff Bezos:
“Jullie zijn gewaarschuwd, we werken aan veel grotere mislukkingen dan de Fire Phone”.
Kop ik verlies een beetje. Munt ik win heel veel
Bezos begreep dat als je niet bereid bent om te falen, je ook geen successen boekt. De honderden verschillende experimenten die Amazon jaarlijks doet, kosten bakken met geld. Soms tot ergernis van de aandeelhouders. Maar geen enkele mislukking laat het schip zinken.
Waarom niet?
Amazon draait projecten die niet werken razendsnel de nek om. Als het wel werkt, drukt het bedrijf het gaspedaal volledig in. Op Amazon Web Services verdient het bedrijf inmiddels meer dan 100 miljard dollar per jaar. Dat is in één jaar meer dan 400 keer zoveel als de Fire Phone-flater kostte.

Als jij niets probeert, doe ik het
Als je zelf niet experimenteert, doen anderen het. Neem Volkswagen, de superstar in de Duitse auto-industrie. Uit de perfect gestroomlijnde fabrieken rolden jaarlijks honderdduizenden auto’s van de band. Maar het bedrijf innoveerde nauwelijks. Dat was niet nodig omdat de zaken goed gingen. Management blij, aandeelhouders blij.
Totdat een tsunami van elektrische auto’s van Tesla en later uit China het bedrijf overspoelde. De nieuwe modellen kwamen te laat, waren niet goed genoeg of te duur. Volkswagen kwam er al snel achter dat ze optimaal presteerde in een wereld die niet meer bestond.

Geef ons maar de cabaretiers die voor een klein publiek slechte grappen maken. Zo vogelen ze uit wat wel en niet werkt. Om vervolgens Carré keer op keer uit te verkopen.